Безкрайно съм благодарен на съдбата, че ме срещна с човека и твореца Васил Пигов. През есента на 1968 година като студент в учителския институт в Дупница имах щастието да се запозная с него и в продължение на дълги години да бъдем приятели. Той не парадираше с известността си, нито демонстрираше някакво грандоманско самочувствие. Въртяхме се край него една малка тайфа студенти- опитващи се да пишат и рисуват. Той беше сладкодумец, понякога ни поучаваше, караше ни да прочетем този или онзи автор и провокираше у нас страст към изкуството. Помня, че тъкмо бе излязла книжката на Радой Ралин – “Люти чушки”, тиражът бе доста малък, но успях да си купя чрез съпругата на Пигов, която бе книжарка. Книгата на Радой Ралин излезе от пловдивското издателство “Хр.Г.Данов”, а след нея трябваше да излезе третата книга на Пигов с малки басни. Спомням си, че я имаше в каталога, но сатирата в “Люти-те чушки” не бе по нрава на властта и всички сатирични и хумористични заглавия заложени в издателствата бяха спрени. Но книгата на Пигов не излезе изобщо. Доколкото знам и от разговорите ни, през 1963 година излиза първата книга на Васил Пигов с малки басни в издателство “Български писател”, две години по-късно същото издателство пуска и втората му книга – “Малки басни”, редактор е Иван Бурин, а художник Борис Димовски. През 1983 година излиза и малката книжка-веселушка “Салатка от копривка” за деца на издателство “Български художник”. Малките басни и епиграмите-басни на Васил Пигов намират почитатели и в чужбина - превеждани са на руски, испански, немски, украински езици. Васил Пигов е роден в село Рила, сега град, на 25 декември 1925 година. Баща му Владимир Пигов бил манифактурен търговец, а майка му Екатерина Минева се грижела за четирите деца - две момчета и две момичета. Основното си образование Васил Пигов завършва в село Рила с отличие . За да получи по- добро образование баща му го праща да учи в столицата, където се записва в Трета мъжка гимназия и я завършва успешно през 1946 година. Още същата година, през есента, той се записва студент в Софийския университет “Св. Климент Охридски“ – специалност “Право”. Но през 1949 година е принуден да напусне – обявен е за неблагонадежден. Политическото провинението на бъдещия млад юрист било, че е син на търговец - „рилски капиталист”, дребен манифактурист от рилското корито. Отбива редовната си военна служба в трудово поделение. Тук се запознава с Радой Ралин и заедно носят несретата на трудовашкия пагон, но тяхното запознанство носи и началото от едно творческо приятелство. Тук се раждат безброй войнишки скечове, пародии, „мръсни” поеми-само за войнишки уши. и където започва да пише скечове, епиграми и малки сатири, Пигов се установява в Станке Димитров /Дупница/ и изцяло се отдава на писателска дейност. Сътрудничи на местния и централен печат със своите сатирични творби – епиграми, хумористични стихотворения, басни. Негови произведения са печатани във вестниците: “Стършел” , “Труд”, “Народна младеж”, “Кооперативно село”, “Учителско дело”, в списанията: “Младеж”, “Читалище”, “Наука и изкуство”, “Художествена самодейност” и много други. Освен с малките си басни, написани с изящен и точен език и остро социално перо, Пигов създава късата епиграма-басня, която достига само до една дума. Например: Възмутената муха /- Нахал! Литературната критика посочва Васил Пигов като майстор на малката басня-епиграма и го утвърждава като талантлив и много оригинален баснописец. Той също е първоначалник на моностиха в българската литература, да си спомним възмутената муха! В Речника на литературните термини издание на “Наука и изкуство” от 1973 година в статията за б а с н я т а намирам: “Някои съвременни баснописци се стараят да внесат в баснята много по–голяма стегнатост, синтетизъм и лаконичност, като съчетават в облика й особеностите на епиграмата. В Съветския съюз, /Русия/ в тази насока работи С. Смирнов /”Сто кратки басни”/, у нас – В. Пигов /”Малки басни”/. В увлечението си да създават съвсем кратки басни тези автори понякога стигат до крайности. Например баснята на В.Пигов “Кратуната възкликва” се състои от две думи- “Изящна тиква”! Очевидно е, че в такива творби чрез стремежа към оригиналничене се обединяват случките и образите и баснята като литературен вид губи много от своята специфика.” Тридесет години по-късно, днес, творбите на тези автори на малката басня-епиграма, първомайстор, на която в българската литература е Васил Пигов, не са станали нито скучни, нито образите са обеднели, нито случките са станали статични, сухи, бледи, нито новосъздадената литературна форма е изхвърлена от употреба. При Пигов баснята е написана в стихотворна форма, при нея липсват двата основни момента, които личат във класическата форма да се очертават двете части: кратко нравоучително и иносказателно съдържание, поука и афоризъм в края на творбата. В новата басня-епиграма авторът достига до висока синтетичност и лаконичност на изказа и тя звучи като кратка епиграма, но хем е епиграма, хем е басня и най вече нов литературен жанр. Правеше ми впечатление от творческата работилница на Васил Пигов, че върху една творба той работеше с дни и седмици. Мразеше многословието и често казваше: “Какво е това ? Он рече, той каза…! Пиши кратко и ясно- право на адресанта” Темите вземаше и черпеше от живота край себе си. Острото му сатирично око веднага улавяше и запечатваше събитието. Само един жест, една дума бяха достатъчни сатиричното му въображение да се задейства. Спомням за един негов пишещ брат от Дупница, с когото често имаха творчески пререкания. По време на едно литературно обсъждане на нова книга, епиграмажията надълго и нашироко възхваляваше поетеса, но така, че след като си седна нищо не остана в главите ни. И Пигов веднага остро заключи: Бръмбар! След няколко седмици прочетох в централен вестник епиграмата-басня: Бръмбар, отличителни черти бръмчи и друго не личи. В акростиха бе изписано името на жертвата. Васил Пигов бе страшно скромен човек, не обичаше помпозните срещи, официалните софри, мразеше празнодумците и ласкателите, ненавиждаше хората с професионална гърбица. Не обичаше светлините на прожекторите, не искаше да го венцехвалят. Той знаеше своето място в живота, знаеше какво прави и следваше твърдо пътя си. Край него и чрез него израснаха в изкуството – много поети, художници, журналисти, музиканти. Той се гордееше с това, те го обичаха като свой баща и талантлив учител. Той не промени нито дума, нито ред в своите творби, за да се хареса на някого и най-вече на властта, на разните редактори на вестници и издателства. И като Сократ той изпитваше голямо наслаждение, ако на масата си има парче сирене, шепа маслини, чаша червено вино и умен събеседник. Скромно построи живота си и скромно го изживя, но оставеното от него ново начало в литературата тепърва ще намира своето място. Васил Пигов почина на 27 март 2001 година.
ЯРЪК УЧЕН И ИЗСЛЕДОВАТЕЛ НА РОДНИЯ КРАЙ